Interview: Elke school een Martine!
Interview met Martine Wijma van PCBO Rehoboth. Wie is Martine? Martine Wijma werkt binnen de VCSO in Opsterland als Gezonde School Coördinator. De Rehoboth is haar school, maar ze werkt ook voor de Arke, de Librije en de Opdracht indien gewenst. Ze heeft de post-hbo-opleiding Specialist Sportieve en Gezonde School (SSGS) gedaan. Ze heeft al meerdere Gezonde School-aanvragen gedaan en voert nu op een school 'Relaties en seksualiteit' uit. Daarnaast rolt ze dit schooljaar op de vier bovengenoemde scholen 'bewegend leren' uit.
Martine vertelt dat ze de opleiding naast haar werk op school heeft gedaan. Ze deed al veel met Gezonde School toen ze geattendeerd werd op de opleiding. Het leek haar een mooie aanvulling.
Op de vraag of ze veel aan de opleiding heeft gehad, antwoordt ze eerlijk dat het voor haar niet zo is omdat ze al veel kennis en ervaring heeft. De opleiding is vooral geschikt voor 'beginners'. Ze vindt het dus ook een goede zaak dat de opleiding op de PABO wordt aangeboden, zodat nieuwe leerkrachten vertrouwd raken met de Gezonde School-aanpak en het bewegend leren.
Minder zitten
Op de vraag 'Wat is bewegend leren?' antwoordt Martine: “minder zitten”. Volgens Martine is nog niet bewezen dat bewegend leren effect heeft. Al is ze er zelf van overtuigd dat het vooral voor beweeglijke kinderen heel goed is. Het betekent ook niet dat je uren beweegt. Je kunt bijvoorbeeld even vijf minuten bewegen en dan weer geconcentreerd aan het werk.
Stoepkrijt moet
Om bewegend leren in te voeren heeft ze een werkplan gemaakt en studiedagen georganiseerd. Om collega’s enthousiast te maken en te houden is ze altijd bezig met het maken van lesmateriaal voor bewegend leren. Ze zoekt naar geschikte boeken, sites en voorwerpen. Toen we bij haar binnenkwamen was ze bijvoorbeeld bezig met schuursponsjes waar ze dan weer allerlei leuke werkvormen bij bedenkt. Verder benadrukt ze het belang van stoepkrijt voor gebruik op het schoolplein. Ze gebruikt niet een bepaalde lesmethode of lespakket. Ze gelooft er erg in dat het uit de leraar zelf moet komen. Anders blijf je teveel in een methode hangen.
Tips en trucs van Martine
- Begin klein en eenvoudig.
- Doe niet te veel en te vaak.
- Drang en dwang hebben geen zin.
- Maak gebruik van een enthousiaste collega die andere collega’s kan helpen en motiveren.
- Het helpt als besturen/directeuren enthousiast zijn.
- Voldoende middelen om materialen te bestellen en te maken.
Op onze vraag hoe om te gaan met docenten die bang zijn om veel extra’s te moeten doen naast hun al drukke bezigheden geeft ze aan dat ze die gerust kan stellen. Het hoeft echt niet veel extra tijd te kosten, want of je een woord nu op papier schrijft of op het schoolplein krijt, dat maakt echt niet veel uit. Verder kunnen docenten altijd hulp vragen aan een enthousiaste collega.
Op onze vraag 'Raad je elke school een Martine aan?' zegt ze: “Elke school moet een Martine hebben".
Ook omdat ze allerlei andere taken op zich neemt. Zo troost ze een verdrietige kleuter en werkt ze af en toe in de bibliotheek van de school. Wat ook heel goed werkt is dat Martine zelf leerkracht is geweest en docenten eerder iets van haar aannemen.
Tenslotte nodigt Martine ons hartelijk uit voor een rondleiding door de school waarin ze ons alles laat zien wat ze heeft gemaakt en ontwikkeld. We zijn zeer onder de indruk.
Martine biedt haar hulp aan.
Als scholen iets soortgelijks willen opzetten, kunnen ze contact opnemen via het volgende e-mailadres: beweegmeer2024@gmail.com